onsdag den 23. april 2008

Et naturligt drengeværelse

Her er Jacobs nye værelse. Det er jo altid sådan når man sætter små bitte planter, at det ikke ser ud af så meget. Men det kommer det til. Der er skovjordbær, lyngfloks, forglem mig ej'er, perle hyacinter, ridder sporer, små bregner der skal brede sig over hele bunden samt andre små bunddække. Løg i jorden er lagt og kommer op næste forår. Jeg er tilfreds lige nu.

Man bliver også glad, når en sommerfugl allerede har fundet vej til hans plads. Dem må der gerne komme rigtig mange af.


16 kommentarer:

Lotte sagde ...

Det bliver så fint...
Og sommerfuglen kan man jo kun se som et smukt symbol :-)

anjoe sagde ...

Kære Majsen/Majsemor. Ved at beskue dine fotos kom tanken straks til mig: Ja nu er det et drengeværelse (eller barne-), og med tiden, hvor det plantede fylder ud som tiltænkt, og der sikkert bliver tilføjet andre vækster, så bliver det et "ungdomsværelse" og siden et "voksenværelse"...

Stenen og de plantede vækster ældes, hvorefter kun selve stenens tekst afslører, at Jacob blev født og døde den 18.januar 2008, og at hans familie elskede ham trods den korte tid de fik sammen med ham!

Kærlige kram til dig og Co.

Frk. Maj sagde ...

Hvor er det så fint så fint. Jeg skal nok snart finde derud...

Jane sagde ...

Hvor er det smukt....
Knus

Anonym sagde ...

Hvor er det blevet smukt! :o) Jacobs værelse kommer helt sikkert til at invitere maaaange sommerfugle og hyggestunder til andre levende væsner!

Knus
Berit

Nadja Kaagh sagde ...

Det er super fint hos Jacob :D

Tillykke med både sten, og det anlagte gravsted :)

Anonym sagde ...

Det vil blive smukkere og smukkere med tiden. Flot værelse. 'Tak fordi du kom'...så rørende en tekst.

Maomis sagde ...

Hvor er det et smukt sted. Jeg er helt vild med stenen. Den er da bare helt rigtig. Og så er jeg altså stadig helt forelsket i den rørende tekst som storebror har forfattet. Godt han kom og godt I valgte at tydliggøre det på den fine måde.

Anonym sagde ...

Jeg bliver glad når jeg ser hans værelse, for det stråler af kærlighed og omsorg. Jeg er sikker på han smiler over hvad I har lavet til ham :-)
Har også lyst til at rose jer for den måde I tackler hans død på. Det er bare så vigtigt at han "må snakkes om" - og jeg er helt, helt sikker på at det for storebror også er godt.
Hvorfor er det så vigtig for mig - en total fremmed - at rose jer? Fordi en nær veninde af mig tidligere på året mistede sin datter - blot et par dage før termin. Hun og hendes mand har valgt slet ikke at ville tale om det. De valgte ikke at se datteren, ikke at få taget billeder og ikke fået taget hånd-/fodaftryk.
Det er jo ikke fordi de er dårlige mennesker - jeg tror bare det midt i chokket var den eneste måde de følte de kunne klare det på.
Men hvor er jeg bare bekymret for dem.
Jeg har sendt et par mails (hun bor i et andet land) med en fremstrakt hånd... men hvor er det bare svært, svært, svært at hjælpe når de har valgt at tackle det (eller nærmere ikke tackle det) på denne måde.
Og det er svært at vise at man er der for dem - uden at overskride deres grænser...
Kort sagt - det er svært at være en ven!
Så på dine venners vegne vil jeg gerne takke dig for at gøre det "nemt" (eller ihvertfald nemmere) at være din ven :-)

Bambi72 sagde ...

Hvor er hans værelse blevet fint :-D

Grønlandsposten sagde ...

Det ser dejligt ud, er sikker på at Jacob er glad for sit værelse.

Alphafeen sagde ...

ÅÅhhrhh hvor er det en fin sten, det var jo intet mindre en fantastisk rigtigt at stenhuggeren fik lavet ekstra plads ved en "fejl" så storebrors smukke ord kunne være der. Og fine fine blomster. Dejligt :)!!!!

Majsen sagde ...

Tak skal I have allesammen. Jeg og vi er sikre på, at det med tid bliver lige som i tankerne. Der mangler blot noget mos i bunden, som jeg skal have fundet i skoven. Det skal agere trædesten. Med tid bliver det helt sikkert den skovbund som hele tiden har været meningen. Små drenge kan jo godt lide, at lege i skoven og syntes også temaet holder, til han bliver "en gammel mand". Hans og vores helt eget lille fristed.

Og til anonym: Det lyder til, at du på afstand gør hvad du kan. De er helt sikkert stadig i chokket, men kan ikke tie det ihjel. Måske kan du spørge, om de helst ikke ønsker at tale om det, og evt. grunden til det? Så kommer snakken jo igang og det skal bare til. Jeg har selv mødt et forældre par der i starten ikke følte, at de var forældre til deres døde barn. Men det lå lige under overfladen, og via samtale voksede de med opgaven.

Et godt spørgsmål: hvad sker der med jer, hvis I tager jeres døde barn til jer i tankerne? Og hvad sker der hvis ikke I gør? Man kan næsten selv gætte svaret, men det er noget nær det bedste spørgsmål jeg har hørt.

Men uanset hvad, er "pårørende" rollen ikke den allernemmeste i verden. Man vil gerne, men vil jo heller ikke træde forkert. Vi mennekser er ikke uddannet i sorg bearbejdning og kan føle os som elefanter i glasbure. Jeg har dog ikke mødt nogle endnu, som ikke kan se igennem fingre med kiksede bemærkninger, når man kender personerne bag. Man ved som regel godt hvad det egentlig var de ville sige, og de prøver i det mindste. Uanset hvad, er tavsheden det værste. Jeg kan kun forestille mig, at din veninde til trods alligevel også føler sådan inderst inde.

Jeg må næsten antage, at hun også har født i udlandet? Herhjemme tvinger personalet nemlig, at man får et form for forhold til ens barn, hvor hårdt det end måtte være. Jeg kan godt blive meget bekymret for din veninde. Som pårørende kan du også tage kontakt til landsforeningen til støtte ved spædbarnsdød. De har nedskrevet måder for pårørende at tackle fra sidelinien. De er også gode at få en sludder med. De har selv prøvet det.

mig selv sagde ...

dejligt.....

Anonym sagde ...

Hvor er det altså bare en super sød sten og hvor er jeg vild med, at I valgte at bruge storebror ord til sin lillebror. Det er bare så sigende.

Mange tanker og kram

Majsen sagde ...

Frederikke: Ja store drengen er slet ikke klar over, hvor megen symbolik der ligger i den sætning. At den så også er helt vores egen gør jo en forskel.

Men en dag vil storebror nok forstå, hvor stor betydning hans ord havde og stadig har. Nu er de ihvertfald mere end skåret ud i pap. Skåret i granit må stikke pappet....:-)