tirsdag den 26. februar 2008

"Ønsker De kaffe eller the"

På vej til bilen udspillede følgende sig:

Mor: pyh ha da for et lortevejr

Dreng: nej mor det er da ikke lortevejr. Det er da REGNvejr.

Nårrrrh jah....!

Drengen rejser til Amerika i dag. Han skal ud og flyve - har kufferten med. Altså pirat kufferten. Med alle mulige - og umulige - ting i. Flybilletten blev udleveret i børnehaven. Sirlig tegnet af små hænder. De skal lege, at de flyver over atlanten i dag. Til det store udland hvor de skal over og spise burgere. Han vågnede rigtig tidlig i dag, med fuld fokus på dagens program. Jeg blev skyndet på. Er spændt på, om pædagoerne klæder om til stewardesse uniformer.

Sådan en havde jeg engang - uniform altså. Under uddannelse fløj jeg af og til i weekenderne når tiden tillod det. Dengang boede jeg sammen med en pilot. Lidt af et plot - piloten og stewardessen! Men sådan var det ikke helt. Jeg var med hele vejen under hans uddannelse og stræben efter de eftertragtede flytimer, så han kunne komme i et selskab. Alt drejede sig om flyvere, flytyper, logbøger, omskolinger, timer, erfaring, flyvevejr (han skulle ALTID læse det på tekst tv) osv. Jeg har kørt mange en gang fra lufthavn til lufthavn for at hente og bringe. På alle tidspunkter af døgnet. Da det så var mig der læste, skaffede han mig adgang til lidt ekstra lommepenge ved, at spørge på ruten mellem Billund og Olso: ønsker De the eller kaffe?

Al ære og respekt for dem der har det som levevej og livsstil. For det er en livsstil. Men for mig var det ene og alene et spørgsmål om lidt ekstra lommepenge. Det værste var, når mandlige passagerer tog som udgangspunkt, at klap bagi måtte være inkluderet i deres billetpris. Øv øv øv....! Det er det mest facade agtige og intetsignede job jeg nogensinde har haft - og nogensinde får. Trange arbejdsvilkår tillige. Jeg var jo ikke tvunget til det - valgte selv. Men skulle jeg bare engang imellem se ham jeg dengang boede sammen med, skulle jeg finde ham der. Vi sluttede forholdet for 11 år siden, men beholdte venskabet længe. For vi var rigtig gode venner. Jeg ved ikke hvor han er i dag. Men sikkert ude og flyve sammen med hans nye stewardesse. Han er et godt menneske.

Hvis nu pædagoerne idag ifører sig uniformer og spørger: ønsker I saftevand eller mælk, så håber jeg de værdsætter de fantastiske passagerer de har med - og de gode pladsforhold de har. På sådan en flyver er det lige før jeg fristes til at se, om uniformen kan støves af og stadig passes.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Thi hi. Jeg vil helst have kaffe. Jeg drømte engang selv om at blive en af luftens heltinder. Den drøm har jeg slet ikke mere og tror ikke det er så fedt som det lyder.

Men du har garanteret været en af de søde. Syntes også nogle kan være sure og virke som om de slet ikke gider.

Hilsen Anette (mig den gravide der stadig læser med)

mig selv sagde ...

ha ha selv i skolen er vi ude og flyve engang i mellem :-) så ja jeg prøver også på at lege stewardesse :-) selvom jeg nok helst vil være pilot !! jeg mener der giver nogle gange lidt turbulens i sådan en 1.kl når den daglige pilot pludselig lader sig degradere og serverer the eller kaffe eller saft eller hvad de nu bestiller de små poder og en af de små skal sidde oppe foran og styre og pludselig skriger " hallo hallo, vi flyver altså ned hvis vi ikke snart får mad her op" eller Hvad?????????skal vi ikke ud og køre bus når vi er landet? det skal vi ALTID når vi er flyvet ned på jorden på Mallejorca eller hvad det nu hedder !! google earth er forresten også fantastisk til at tage små poder med ud og flyve !! vi er nu vokset lidt fra flyveriet i 1.kl men har fået for vante at vi liiige flyver en tur i forvejen med google hvis en klassekammerat skal ud og flyve...det kan der også komme meget skæg ud af :-)

Majsen sagde ...

Anette: Luftens heltinder...! Det er de jo når de virkelig får lov at bruge kundskaber indenfor faget. Det er dog sjældent og der er meget "kaffe og the" over det.

Tak i øvrigt.

Mig selv: Skønt når fantasi legene fortsætter med op i skolen. Jeg vil græde snot den dag de forsvinder herfra.

Du må på noget certifikat kursus, med instrument bevis - så er du godt på vej til, at blive pilot. Psssstttt.......så får du også lidt mere i løn!