tirsdag den 19. februar 2008

Barndommens gade

I sidste uge var jeg gæst hos Miss Mikkelsen på Ligustervej. På min vej dertil, kørte jeg forbi det område jeg boede i en del af barndommen. Faktisk den del af barndommen som står strækest i erindringen. Fra de 10-17 år. Derefter var jeg i USA og så flyttede hjemmefra som 18 årig.

Fra Vejle drog familien i 1981 til det store Århus. Tro mig - det var sager dengang at komme til Århus. Alle de små veninder havde kæmpe øjne: skal du flytte til Åååååarrhus? Jep det skulle vi.

Men ikke bare Århus. Et af de skønneste steder i byen blev rammen om barndomshjemmet. Skoven som allernærmeste nabo og bare ned af bakken, så plaskede vi i vandkanten. Et stort gammel hus, med rum så mange at man skulle bruge mere end 2 hænder for, at tælle dem alle. Et rigtig gammel Laura-fra-Matador køkken i kælderen, med ternede forhæng. Store stuer - de fine og de daglige. Fantastiske store messinghåndtag på dørene, med de skønneste krummelurer. En stor svungen hvid trappe fra hall'en til første sal. Fra soveværelset (med hhv. rosa og blåt påklædningsværelse) en fantastisk overdækket altan med skøn udsigt over vandet. Jeg kunne blive ved - rum for rum.

Men da man var barn, var man ej så imponeret. Det gjaldt jo bare om, at lege. Vi færdes i flere af de store smukke huse i Århus forstaden, hos de andre legekammerater. I dag kan jeg sagtens huske lugtene af husene og hvordan de hver især havde deres helt eget islæt. Men dengang gik virkeligheden mere omkring, hvem der ville med i skoven og lege, om der var et hold stort nok til æblerov i en gammel have tæt derpå, om vi skulle spille rundbold eller............ Det var jo bare en barne verden. Senere blev den mere teenage agtig, og man skulle passe efter-skole jobbet, lave lektier, være sammen med veninder på værelset (for guds skyld ikke sammen med forældre eller søskende - nej VÆRELSET) og lidt være en hader af huset. For man skulle også hjælpe med rengøringen. På 450 m2. Avs.....

Men i 1992 blev huset solgt. Far døde og mor flyttede til mindre i den sydlige ende af byen. En del af den store prægtige park have, blev solgt fra. Bygget et moderne hus derpå. Det gamle - ja det forfalder stadig i mine øjne. Det higer vist efter bedre tider fra de nye ejere.

En svunden tid. Men god tid. Men det bedste var om sommeren. Når alle gadens børn rendte ned af bakken. Hen over togoverskæringen og ned til badebroen. Det føltes som om, at solen altid skinnede om sommeren. Og vi levede på den badebro. Må have rørt ved adskille kubikmeter af Århus bugtens havvand. Den er der stadig - badebroen altså. Men den er kun for kvaterets indbyggere. Sirlig aflåst. Den har omklædningsrum - et for damer og et for herrer. I solskin og god dansk sommer er der ikke mange steder bedre end badebroen.

I gamle dage så den ud som første billede. I min tid dominerede den nederste. Og gør det stadig. Når den bliver sat i, til sommer. Ærgeligt, at jeg ikke har en kopi af nøglen.....





14 kommentarer:

Frk. Maj sagde ...

Jeg vil stadig ha' det hus tilbage, og det "nye" skal jævnes med jorden. Køkkenet skal tilbage til som det var - dog lidt opdateret :)

Tror endda jeg næsten ville elske at gøre alle 450 m2 rent igen, feje trapper hver dag, tørre sorte fingre af dørene og pudse messinghåndtagene...

Og så en tur på badebroen til sommer, og en god tur i skoven :) Uuuuh - jeg tror vi skal derud når skovløgene kommer...

Alphafeen sagde ...

Mnnnnnn begge mine besteforældre par boede i Risskov tæt v vandet så har også masser af barndomsminder derfra....og noget af det jeg stadig savner v Århus er min elskede vinterbadeklub på den permanente "Jomsborg"....suk :)

Majsen sagde ...

Søs: Der skal en god håndværker til, at få det tilbage til dengang. Og en god slat penge må jeg vist også tilføje.

Rengøringen ville være noget man gjorde med glæde. Endda pudsning af alle små sprossede felter i vinduerne. Puh hvor vælter det hele bare op lige nu.

Det er sikkert - vi skal ud og dufte løgene. Sammen. På en rigtig god solskinsdag.

Alphafeen: Kan det tænkes, at vi har færdes i de samme områder? Måske endda spillet rundbold sammen på vejen? Der kom jo også af og til nogen "udefra" og var med.

Ja det er et SKØNT område. Man kan kun holde af det. Også i tåget vejr, når hornet tudede inde fra havnen og man dengang var lidt bange for det. Jeg ville elske at høre lyden i dag.

Lotte sagde ...

Hvor skægt at tænke på, at jeg mange gange har roet forbi og kigget ind på det badehus...

Majsen sagde ...

Lotten: verden føles ligepludselig ikke så stor længere. Når man kender de samme små gemmesteder.

Sebastian sagde ...

Det lyder ellers til at have været et dejligt sted. Kender godt det med at ønske sig tilbage til sin barndoms hus.
Hvis I orker, kunne I jo gå forbi og spørge, om I måtte komme ind og se jeres barndomshjem.
Det gjorde jeg for noget tid siden, og det var lidt hyggeligt at se. Heldigvis havde de ikke endevendt huset. Og jeg drømmer stadig om at blive rig og købe det tilbage til familien ;)

anjoe sagde ...

Hvilken dejlig beretning; behøver slet ikke fotografier... Og dufte, ja det husker jeg selv fra mine morforældres ejendom, skønt jeg kun var 5 år, da de solgte den ;-)

Majsen sagde ...

Seb: Ja det var et fantastisk sted. Vi måtte sikkert godt blive lukket ind. Men har ikke lyst. Minderne er bedre end virkeligheden her. Den ene af de smukke stuer er i mine øjne ødelagt. Et anrette køkken blevet til værelse. Spisestue lavet om til 2 værelser.

Historien er, at 2 familier flyttede ind og delte imellem sig. Derfor måtte der ombygges.

Anjoe: Der er bare noget med dufte. Man kan virkelig genopleve episoder. Man siger jo også, at duftesansen er den stærkeste af dem alle.

Frk. Maj sagde ...

jeg har heller ikke lyst til at se huset som det ser ud nu - JO!, når jeg har en milliard til at købe det tilbage vil jeg gerne...

Og hvad var det da oss at placere et køkken der hvor mit klaver stod.. ?? hmpfffff...

Jeps - sammen ud og gå en laaang tur i den dejlige skov - og dufte løgene. Måske vi kan finde "badekarret" og hoppe lidt i det :D

Majsen sagde ...

ha ha ha - badekarret. En klassiker. Det MÅ vi finde. Okay - den er intern.

Alphafeen sagde ...

nej spillede ikke rundbold der...min bedstemor boede på den anden side af hvor banen krudser vejen. Hybenroseduften er SÅ meget barndom. Hun bor heldigvis stadig i Risskov om end et godt stykke fra vandet nu.
Århus er en mild dejlig by...jeg er mere rolig og mindre stresst der. Kunne også mærke din is/rose vandring i maven og fik entydelig film af hvor præcist det roser stod. Der er nok større chance for at vi har stået i iskøen sammen...jeg maste altid op foran, ikke for at snyde foran men for at have bedre tid til det svære valg :)

Majsen sagde ...

Alphafeen: Vi har virkelig kredset i samme område. Er det ikke skønt. Når nu du mærker roen i Århus - skal du så ikk tilbage? Og skubbe lidt til mig i iskøen?

Alphafeen sagde ...

Bor du stadig i Århus? Mine "billeder" havde vist placeret dig lidt længere ude på landet??
Jooooo men er ret glad for KBH ligenu...men måske det går over...så skal der bare lige arbejdes på den meget meget byglage kæreste (i hvis verden århus ikke gælder helt med som by)

Majsen sagde ...

Nope ikke i Århus. Huspriserne tvang os fra byen som førstegangs købere for 5 år siden. Men færdes jo så ofte derinde. Ens loooovvve til byen forsvinder jo ikke bare fordi man flytter.

Du må overbevise kæresten om den rene jyske luft - eller noget i den stil. Nævn for guds skyld ikke, at der i omengen af Århus sagtens kan lugte af gylle.....