søndag den 16. marts 2008

Et værelse til os alle

Da jeg ventede førstefødte, var vi unge nybyggere. Eller dvs., at vi havde købt et absolut helt umuligt hus der skulle gøres til vores hjem. Da testen dengang viste "positiv" havde vi intet badeværelse, toilet, køkken, stue - nej faktisk slet ingen ting. Det var eet stort kaos. Vi badede udendøre i en murerbalje indtil det blev for koldt. Derefter rykkede vi ind på et meget intermistisk badeværelse. Der skulle gå 3 måneder inden vi kunne tænde for bruseren - sikke en luksus.

Vi syntes, at alt hvad der var skidt blev rigtig godt. Vi er så glade for vores hus den dag idag.

Da jeg ventede Jacob blev vi enige om, at få påbegyndt ombygning - etape 2. Den skulle forbinde "hovedhuset" til kælderen ved, at hakke et stort hul i etageadskillelse og føre en trappe ned i kælderen. Selvsamme kælder skulle total ombygges og ny facade ligeledes. Vi havde tømt alt kælder indhold op til et rum her i huset, der tidligere var vores store soveværelse. Vi selv hoppede ind i et mindre - det der senere skulle være Jacobs værelse. Ombygning skulle gå igang i janaur i år. Men det ramlede sammen med Jacobs død og håndværkere var ligesom det sidste jeg skulle have rendende. Så det blev udskudt.

Nu hvor Bøllefrøet er på vej var det fristende at genoptage planerne. Men ak nej. Vi er blevet overmandet af fornuften og næste uge går entreprenør igang med, at grave hele vores forhave op. Grunden får skiftet dræn langs hus og lagt nye rør ind til nyt varmeanlæg. Alle ydervægge efterisoleres. Når alt det man alligevel ikke kan se er blevet lavet, bliver der lagt en kæmpe stor ny terrasse (jeg glæder mig til, at ordne krukker, parasoller, lemonade osv.....). I de knap 5 år vi har boet her, er olieregningen steget 50% og nu skal der ligesom ske noget helt andet. Og mere miljø rigtig.

Jeg tror jeg er som kvinder er flest: jeg ville da nok hellere have nye sofaer eller andet "sjovt" for alle de penge. Men jeg kan også se fornuften i planen. Og ligeså snart det udendørs er færdigt, rykker vi hele kælder indholdet tilbage i kælderen. Så kan vi få vores soveværelse tilbage og Bøllefrø's værelse - ja det skal laves istand. Bøllefrø overtager jo det, der skulle være Jacobs. Men vi har valgt, at kalde graven for Jacobs værelse. Det er også mere hyggeligt at sige, at "jeg har købt nye blomster til Jacobs værelse" - eller "jeg går lige op på værelset og rydder lidt op".

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Har man hus er der stort set altid noget at tage sig til :-) Hos os er mottoet "Det bliver godt når det bliver færdigt". Vi har selv ordnet en del på det hus vi bor i. Pt. overvejer vi hvad der nu skal ske ;-)

Jacobs værelse, meget smuk beskrivelse.

Alphafeen sagde ...

...er han egentligt begravet i Risskov?

Majsen sagde ...

Perle: Det er både godt og skidt at have gode, nye og anderledes planer for sit hjem. Mere vil jo gerne have mere. Ork -jeg er ingen undtagelse. Har såmænd allerede tegnet de første 10 nye ombygninger. Sejt hus jeg får, hvis jeg vinder i Lotto....!

Alphafeen: Nope - bette fisen er begravet her hvor vi bor. Sidder og kigger op på kirken lige nu - i det dejligste solskin.

Alphafeen sagde ...

dejligt at han bos så tæt på jer!! solen skinner igen her til morgen på Nørrebro....

Majsen sagde ...

Jeg blev også vækket af en solstråle, selvom soveværelset vender mod nord. Det føltes ihvertfald sådan. Om ikke andet, så badede jeg med solen lige i ansigtet. Så bliver man ski da glad på en mandag morgen.