søndag den 9. marts 2008

Børne velfærd

Da jeg var barn så jeg også Emil fra Lønneberg. Ligesom min lille skat sidder og gør nu. Dengang syntes jeg bare det var sjovt, at være vidne til alle hans narrestreger.

I dag ser jeg det med helt andre øjne. Hvor er det da igrunden forfærdeligt, at se den bidske fader rende efter sin søn, med armene over hovedet. Se ham låse sin søn inde i værkstedet og i det hele taget opføre sig som om, at børn kun er velkomne hvis de tier stille og arter sig 100% af tiden.

Den var ikke gået i dag. Han var blevet meldt til de sociale myndigheder.

Spørge Jørgen bogen har også et afsnit: Men en dag det blev hans far for meget. Jørgen fik smæk - og Jørgen blev lagt i seng. Jeg tænker på, om det afsnit stadig eksisterer i nye optryk?

Hurra for, at børn anno 2008 betragtes som individer med rettigheder. Vær god ved de små - de har ikke fortjent det anderledes.

9 kommentarer:

Helle sagde ...

Ville bare lige smide en lille kommentar. Synes ikke lige jeg passede ind i din afstemning. Fandt din blog via Anni, og blev grebet af din måde at skrive på. Især har din beretning om dit engelbarn berørt mig dybt. Nogle gange kommenterer jeg, men jeg er stadig newbie udi bloggen, så det er ikke blevet til så meget endnu. :)

Anonym sagde ...

Du har helt ret, men prøv at tænke på de nutidige børnetimer. Bamse og kylling: bamse er helt igennem modbydelig ved kylling. Han er endda meget bevidst om det. Men ungerne elsker det.

Vær god ved dine børn - det er dem der skal vælge dit plejehjem :-)

Majsen sagde ...

Helle: Tak for dine ord - og kommentarer. Jeg lagde afstemningen ud fordi een sagde til mig forleden, at hun ikke turde skrive. At det måske var et lukket forum man ikke bare sådan brød ind i. Jeg har aldrig selv haft den tanke, men kan da egentlig godt følge det. Derfor blev min nysgerrighed pirret en smule.

Perle: Ja Bamse kan godt være en fæl fætter. Vi har et afsnit hvor han konstant får kylling til at græde. Det finder knægten sig ikke i - han stiller sig op og fortæller Bamse nogle sandheder "Bamse - du skal være god ved kylling og I skal være venner".

Uh plejehjem - håber der er opfundet noget andet til den tid. Ellers skal jeg bare derhen hvor alle de andre venner/veninder er, så vi kan feste hver dag. Vil du med derhen? Det skal nok blive en god fest.

Anonym sagde ...

Count me in!!

Jeg har overvejet lidt, om jeg skulle bygge sådan et særligt olde-kolle, hvor midterhuset er rundt og er samlingspunkt for alle beboer og så skal der gå nogle længer ud (som solstråler) med små lejligheder. Lidt sammen og hver for sig ;o)

Men hvis den plan går i vasken, så tager jeg med dig til fest (hehe, tak for et godt grin).

Majsen sagde ...

Perle: Og hvis nu, at vi larmer for meget til den fest og bliver smidt ud, så bygger vi din løsning. Nå - men så er det en aftale.

Anonym sagde ...

Hvis nogle vil smide os ud pga. larm, så kaster vi gebisset og stokken efter dem. Det er VORES fest ;o)

Majsen sagde ...

Ja - de snotunger skal da ikke stå der og tro de er noget. Det er faktisk os der er ældst. NÅ!!!!

Rimkogeren sagde ...

Selvfølgelig er Spørgejørgen den samme. Det ville være dybt forkert at gøre den tidssvarende.
Den giver et tidsbillede, og det bør ikke ændres.
Bortset fra det, har jeg aldrig kunnet fordrage Spørgejørgen!

Majsen sagde ...

Rimkoger: Jeg brød mig heller ikke om den. Hvorfor skulle han have smæk og i seng? Men du har ret i, at den er tidssvarende.

Den udgave min mor har er en børnebog fra min far. Da han var barn (årgang 45) ved jeg, at hænderne af og til sad løst på hans far. Hvor grusomt er det ikke lige? Stakkels lille dreng - man giver simpelthen bare ikke børn en endefuld. BASTA!

Og de tossede skolelærer fra den tid - det var godt de ikke kendte mig dengang. Det kunne have givet mange kontroverser.