mandag den 9. juni 2008

Min mening om strejken

Jeg er sku arrig over den/de strejker. Vi er ikke selv ramt mht. pasning, men jeg mærkede selv til sygehus streken i går.

Det var bare med, at få "mig ud af vagten" og hjem. Selvom jeg var omtåget af smerter, ikke kunne holde mig oprejst og græd af selvsamme smerter. Først da jeg skulle hentes, bankede den pårørende i bordet og sagde: Nu stopper I altså. Enhver kunne da se, at jeg ikke var i stand til noget som helst. Jeg kunne ikke gå 3 meter. Fik lov at blive. Efter flere omgang stærke midler fik jeg ro nok til, at kunne sove.

Jeg har altså ingen sympati for den strejke. Har faktisk skrevet en mail til Connie Kruckow. I afmagt. På baggrund af historier jeg har hørt.

Skulle der sidde en sygeplejerske derude, som er strejketilhænger vil jeg bare sige: græsset er IKKE grønnere på den anden side. Os i det private får ikke overarbejds betalinger, tillæg osv. Rigtig mange arbejder 50-60 timer om ugen til den løn, som de egentlig kun skulle udføre 37 timers arbejde for. Tænk om vi tog en hel befolkning som gidsler hvis ej vi ydede vores arbejde fordi, at vores arbejdsgiver ikke vil give os mere i løn. Jeg ved, at hvis vi på mit arbejde lukkede for alle folks TV signaler ville vi få bøllebank. Ingen ville sympatisere med os. Og så vil I have, at vi skal sympatisere med nogle der skvalter og valter med andre folks helbred.

Ja det er så min mening. Og jeg er ved at være godt gal i skralden.

18 kommentarer:

Anonym sagde ...

jamen jeg kan godt følge dig !! Connie er meget arrogant og spiller højt spil !!

Lotte sagde ...

Jeg er så ikke enig.
Jeg tjener i dag, bare tre år efter min kandidateksamen, mere end min mor, der har arbejdet som sygeplejerske i snart 40 år og dertil taget et væld af efteruddannelse. Og modsat hende har jeg ikke nogetsomhelst ansvar, der kan få helbredsmæssige konsekvenser. Jeg hjælper ikke nogen med at blive raske.
Det er ikke fair.

Men der er desværre nogen, der har stemt på den her regering, som båder lover skattelettelser OG velfærd, selvom enhver burde kunne, at den slags ikke kan lade sig gøre. Regeringen vil hellere bruger millioner på at sende Danmark i krig uden FN-mandat end de vil afsætte penge til anstændige lønninger...

Majsen, du ved, at jeg ikke bryder mig om, at mennesker lider og du ved, jeg føler dybt med dig - men ret din vrede mod regionerne og regeringen. Sygeplejerskerne har desværre ingen andre muligheder end at strejke for at blive hørt. Det gør ondt på sygeplejerskerne at de er nødt til at skære igennem og rationere omsorgen, mens de er i nødberedskab. Hvis de virkelig var lede, ufølsomme mennesker, så havde de ikke valgt den uddannelse, de har. De har i hvert fald ikke valgt den for lønnens skyld, det er helt sikkert.

Majsen sagde ...

Tankehal: Arrogant er også min opfattelse.

Lotten: Jeg er ikke af den opfattelse, at de ikke skal have mere i løn. Men at det hele skal falde på få procenter gør mig vred. Vi taler om 2.2% der skiller vandene (hvis regeringsindgreb på de 12,8%). Det er 0,7% om året. Omregnet er det efter skat ca. 100 kr. mere udbetalt om måneden. Jeg mener, at hvis man skal stå så stejlt at 100,- mere eller mindre udbetalt, ligefrem skal lamme en hel befolkning så tager det overhånd.

Som du selv skriver, har de ikke valgt faget pga. lønnen. Når det er fakta, forstår jeg ikke at alt er kommet så vidt. I øvrigt fik jeg i går at vide, at næsten 60% af Skejby's personale er på nedsat tid. Dvs. de har fravalgt flere lønkroner til fordel for mere frihed. For dem vil gennemtrumf af krav betyde ca. 85,- mere udbetalt om måneden. Ja - det er måske en god flaske rødvin på bordet, men jo ikke den der skaber arbejdsglæde. Slet ikke når de nu skal tilbage til puklen og knokle som sindsyge.

Regerings valg osv. kan vi godt blive enige om. Men det løser sig desværre ikke førend der udskrives nyt valg.

For mig er det vildt provokerende at der v. Skejby's indgang står sygeplejersker og vinker glad når man kører forbi. Jeg føler det som en hån, når jeg kender til mennesker der ikke kan få at vide hvorfor deres barn døde. Når jeg hører, at fødende ikke kan få et glas vand under fødsel fordi den del er strejkeramt. Når en nybagt mor sendes hjem efter 4 timer uden nogen form for opfølgende kontakt. Det gør mig harm, at der så vinkes glad til mig. Som om, at alt er i skønneste orden. Det er det ikke. For der lides i den grad rundt omkring. Børn der ikke kommer i behandling. Man holder ikke børn som gidsler. De forstår det ikke.

Nej - jeg mener det er gået for vidt.

Men dejlige Lotten - vi kan jo ej heller være enige om alt. Det giver kolorit med forskelligheder.

Unknown sagde ...

Hej Helle,

Jeg er så rørende enig med dig.

Jeg har heller igen sympati for den dumme strejke, den rammer de forkerte.

Jeg var imod den inden den overhovdet gik igang og stemte derfor også ja til vores forlig (til dem der ik. ved det er jeg pædagog). Og ja det er da ikke den vilde lønstigning vi ville få, men helt ærlig det vidste jeg jo godt inden jeg tog uddannelsen, jeg havde jo mulihed for at vælge et andent job/uddannelse hvis jeg ville tjene mange penge. Men fakttisk elsker jeg mit arbejde og ville ikke bytte med nogle andre.

Vi har nogle gange fordele end andre erhverv og det skal vi også huske på. Jeg ville hellere kæmpe for flere hænder end mere i løn. Fordi den lille sjat penge giver mig jo ikke mindre stress!

Så slut den strekje. Måske jeg skulle følge dig og skrive til Connie..Jeg har i hvert fald ikke mere tåldmodighed tilbage på min konto til at vente på at vi kommer i behandlig.

Er rigtig ked af, at du fik strejeken at mærke, men godt I sagde fra.

Kærligst Kirsten

Alphafeen sagde ...

...jeg synes helt klart deres løn skal op...men for pokker hvor ville jeg gerne snart se en jordemoder, begynder at føle mig lidt i egen sø...

Majsen sagde ...

Kirsten: Det er klart at dem der bliver ramt af strejken, ikke kan finde sympatien. Det er nok også der at mange vande skiller.

Jeg er som sådan ikke uenig i højere løn. Det vil alle nok gerne have. Da jeg selv fik forhandlet mere i min lønpose var jeg også tilfreds. Det gav mig dog ikke mindre stress på jobbet. Men mulighed for, at betale mig fra eksempelvis en til at hente mit barn. Fordi arbejdstiderne ikke altid muliggør, at vi selv kan nå det. Men det er bare ikke det værd. Så valgte om igen, mindre løn og timer og dermed mere tid hjemme. Penge er ikke alt. Det er lidt som at tisse i sengen. En kortvarig varme og så bliver det koldt igen. Når lønnen stiger forventes der også mere. Ihvertfald i det private erhverv.

Det er jo ej heller sådan, at de slet ikke må få lønstigninger. En forhandling går på, at finde et niveau begge kan acceptere. Så kan det jo ikke nytte at den ene part slet ikke er forhandlingsvillig når alt kommer til alt. Hvis jeg opførte mig sådan, ville jeg blive bedt om at opføre mig ordentlig.

Åh - jeg kunne skrive i timevis om dette. Jeg ved vi er ret enige du og jeg. Jeg håber virkelig snart på et regerings indgreb. For dig og for de tusinder af folk i smerter.

Alphafeen: Som jeg lige skrev til Kirsten, så mærker man lidt mere konsekvenserne når man selv rammes. Det er ikke rart. Og svært at finde sympatien når nu man har brug for dem. Vi er ikke uenige i, at de skal have mere i løn. Men at det skal tage SÅ lang tid med SÅ mange gidsler er unødvendigt. Jeg finder det usømmeligt. Der er ikke meget forhandling i, at en part er urokkelig. Det er magt misbrug i mine øjne.

anjoe sagde ...

Jeg er helt enig med dig, majsen ;-)

Anonym sagde ...

Jeg er fuldstændig enig med dig. I alt undtagen én ting: Jeg håber IKKE der kommer regeringsindgreb.
Og det er ikke fordi jeg ikke ønsker at konflikten stopper - for det gør jeg.
Men hvis der kommer regeringsindgreb så skal vi de næste 3 år høre på "at det er regeringens skyld"...og det orker jeg simpelthen ikke.
Nej - få parterne tilbage til bordet og lav nogle forhandlinger igen.
Får man alt hvad man ønsker sig i en forhandling? Nej - sådan er livet jo - man må gå på kompromis...
Og ja - husk på alle de andre goder man har - ikke kun lønnen...

Anonym sagde ...

Hejsa

Hvem er det der lammer en hel befolkning. Er det sygeplejerskerne der vil have lønstigningen eller er det Regionerne der ikke vil give lønstigningen.

Det er kun sygeplejerskerne der bliver gjort til syndebuk i denne konflikt, men det er ligeså meget regionerne. Der er altså 2 parter om at forhandler her, og Regionerne VIL ikke forhandle.

For sygeplejerskerne, pædagogerne, sosuerne, dagplejerne er det ikke engang muligt at søge andet arbejde inden for det man er uddannet til hvis man ikke er tilfreds med arbejdsgiveren, for arbejdsgiveren følger ALTID med. Om man skifter til andet sygehus, anden børnehave, vuggestue eller søger arbejde i en anden kommune er arbejdsgiveren den samme. ENTEN REGIONERNE ELLER KL.

Dette var bare min mening.

Hilsen Inge Marie

Lotte sagde ...

Du har helt ret Majsen, vi kan og skal ikke nødvendigvis være enige om alt.

Men hvem er det egentlig, der tager gidsler? Der er to parter i denne konflikt. Og når regionernes udspil til 'forhandling' alene er en øget løn for overarbejdstimerne, så kan jeg godt forstå at sygeplejerskerne ikke siger ja tak.

Vi vil gerne have flere hænder, ja, men det får vi kun på privathospitalerne, hvis dfor det er der, sygeplejerskerne søger hen, hvis det fortsætter på denne måde. Det gør de allerede nu. Sygeplejerskerne har jo også appelleret til at nogle af pengene i vikarkasserne kan komme til at gå til fastansatte sygeplejersker. Mange sygeplejersker har fundet ud af, at det er mere lukrativt at være vikaransat, men det gavner ikke patienterne, for vikarerne kan ikke yde den samme service alene af den grund at de er vikarer og ikke altid kender rutiner etc. på det pågældende hospital.

Jeg synes det er trist, at medierne i den grad er ensidige i deres fokus og at der ikke bliver gået hårdere til det faktum, at regeringen er i fuld gang med at fremme privatiseringen af vores sundhedssektor. Det er en farlig glidebane i mine øjne...

Jeg synes heller ikke, man skal tage mennesker som gidsler, men på dette område er det svært at undgå. Spørgsmålet er bare, hvem der er den egentlige gidseltager.

Og når det så er sagt, så tænk over, at hvis 12-13% lønstigning kun bliver til 100 kr. ekstra udbetalt, så er lønnen før stigningen virkelig, virkelig lav.
Det lyder måske som mange procent, men i forhold til hvilket udgangspunkt?

Majsen sagde ...

Anjoe: Man fornemmer 2 lejre (3 eller flere ville også være usandsynligt).

M: Jeg har også den med kompromiet som min kæphest. Jeg mener, at det er kernen i en forhandling. At mødes et sted hvor begge parter giver sig.

Inge Marie: For mig ser det ud til, at der er mere end en part der ikke vil give sig.

Lotten: Jeg er helt enig i, at en vikar ikke har samme greb om tingene som en fastansat (selv prøvet det).

De 100,- var udregnet på baggrund af de få procenter der nu skiller vandene. Altså de 2.2% fordelt ud over 3 år. Dvs. 0,7 % om måneden. Det er når der er set bort fra de 4,3% som de kan få nu.

Man kan mærke hvordan dette splitter befolkningen. Nu også lockout i institutionerne. Hvad skal alle disse forældre gøre over tid? Det går ud over alles lønninger nu, da man må købe fridage eller købe pasning andetsteds. Dette rammer alles pengepung. Jeg mener stadig det er unødvendigt. Nuvel - folk kan afholde feriedage, men må så købe sig fri på andre tidspunkter. Eksempelvis når planlagt ferie skal afholdes, eller når man skal passe et syg barn senere på året. Jeg kender ikke mange i befolkningen der efterhånden finder sympati længere. For mig at se, er det også gået for vidt nu. Man kan ikke lamme et samfund på den måde hvor alle er gidsler.

Anonym sagde ...

Men vil denne konflikt ikke snart tage en ende af sig selv? Vi nærmer os ferietid og mange har vel allerede bestilt rejser, sommerhuse osv. Men når man strejker mener jeg da ikke, at man må afholde ferie - eller tager jeg fejl?

Jeg lægger mig op ad Majsens holdning. Synes simpelt hen det er gået for vidt og det der kæmpes om nu er så latterligt lidt. Der er virkelig mange der er kommet i klemme den seneste tid og nogle temmelig alvorligt.

anjoe sagde ...

Undskyld at jeg nu kommer med et par frække kommentarer, og de lyder således:

Hvis regnen havde pisset ned i stride strømme, ja så havde strejken forlængst været slut *LOL*

Hvis at de økonomiske krav havde været begrundet med, at dagligdagens penge var for små, ja så kunne man føle med dem sådan lidt ekstra, men næh den begrundelse mangler stadig, øvv...

Kontra betyder alle nye penge i omløb, at fattigrøve får problemer omkring indkøb af fødevarer, medicin o.a.

I øvrigt behøver lotten ikke at sætte regnestykket hende og hendes mor op som gjort. Min Rimkoger, uddannet skolelærer, ja hold da ferie hvor han også har haft besøg af pænt mange tidligere elever, som havde brugt tilsvarende uddannelsesår, men derefter startet med en begyndelsesløn, som at min stakkel end ikke nærmede sig efter mere end 36 års trofast tjeneste... At han tilmed har reddet flere problem-elever, som skoler til netop samme ikke kunne, hvorfor de blev returneret folkeskolen, ja det er jeg på hans vegne stolt over. En enkelt var jeg selv med til, da vi frivilligt (og uden økonomisk dækning) kørte afsted flere gange for at opleve drengen dyrke sin sport, og at vi der også mødte hans familie, gjorde den almindelige kontakt til dem lettere...

Bambi72 sagde ...

Majsen... Vi er mange der ikke støtter strejken....
Goggerne bliver vi ramt af i næste uge.. Men der lider vi ikke det store overlast...
Sygeplejerskerne er vi meget ramt af, det er SÅ umenneskeligt det her... Selvfølgelig fortjener de mere i løn, men der skal altså være grænser for galskaben...
I mine øjne er Connie Kruckow, ikke andet end magtliderlig og grisk...

Majsen sagde ...

Perle: Korrekt at strejkeramte ikke må afholde ferie. Der er eksempelvis en pædagog i børnehaven, der i 3 år har sparet sammen til en ferie i 7 uger sammen med mand og børn. Alt var planlagt og bestilt. Det hele falder nu til jorden. Incl. diverse depositum indbetalt. Det er sku frækt at pådutte hende, at hun ikke må afholde ferie hvis hun vil have et job at vende tilbage til.

Anjoe: jeg havde måske også mere respekt for strejken hvis ikke den opførte sig som en folkefest. Som jeg hører, var strejke i "gamle dage" fordi, at man virkelig kæmpede med alvorlige miner. Det ser jeg ikke nu. Tværtimod. Du har måske en pointe med vejret.

Jeg blir harm når jeg i Århus ser, at de sidder med madkurve, øl, rødvin osv. og decideret hygger sig fremfor at kæmpe. Mange langt fra talerstolen. De drikker tilmed i arbejdstiden.

Det er en rigtig folkedebat det her. Jeg kan godt lide jeres input samt at få pro og kontra.

Bambi: Ja I er jo også personlig ramt med din husbond. Så mærker man det virkelig meget. Jeg tror simpelthen ikke, at de kommer nogen steder med deres krav. jeg forstår ikke de forkastede de 14,2% som var fremme. Et regerings indgreb vil give 12,8 og sådan ender det jo nok. Desværre. Det burde ikke være regeringens rolle at blande sig i overenskomst forhandlingerne. Men for at få en ende på det, må det vel næsten blive sådan.

Grønlandsposten sagde ...

Min symtapi ligger bestemt ikke hos de strejkende. Forstår ikke at Connie Kruckow kan være så uforsonlig. En forhandling handler jo netop om at give lidt her og der og nå til enighed. Man kommer ikke langt med ultimative krav.

Kravet om højere løn kan jeg sagtens følge og selvfølgelig skal også sygeplejersker, pædagoger og andre offentlige ansatte have lønstigninger. Men i en overenskomst er der også andre aspekter end den månedlige lønudbetaling. Betalt overarbejde, 6. ferieuge, omsorgs- og ferie-/fridag dage, pension, løn under barsel, barsel 8 uger før termin og mange andre goder er noget, som mange privatansatte ikke har krav på, men som skal forhandles på lige vilkår med månedslønnen.

Desuden er der rigtig mange privatansatte med lange videregående uddannelser, som får lavere løn end sygeplejersker. Løn er nemlig også branchebestemt. Og så virker det ærlig talt arrogant at sige nej til en 14,2% lønstigning.

Er lige nu bare glad for, at jeg ikke har brug for sundhedsvæsenet. Kender desværre lidt for mange, som har/havde.

Anonym sagde ...

Sikke en interessant debat :-) Den burde sendes i den bedste sendetid, for der kommer mange aspekter frem her. Er der ikke en journalist, der læser med, som kunne have lyst til at bruge nogle af alle disse input og arbejde videre med dem?

Jeg har i løbet af strejken skiftet side mht. sympatien. I starten var jeg virkelig træt af pædagogernes strejke (bor i Århus Kommune, hvor pædagogerne strejker på 4. uge og hvor vi må ty til bedsteforældre og selvindført "flextid" for at få passet vores barn) og havde heller ikke rigtig sympati for sygeplejersker og andre i strejke. Jeg kunne kun se, at "de" tog "os" som gidsler.

Men efterhånden er det faktisk de strejkendes arbejdsgivere, jeg er mest irriteret på. Jeg er enig i, at alle skal give sig i en forhandling, men giver fx KL sig ift. pædagogerne? Jeg kan godt forstå, at BUPL i lørdags sagde nej til at komme til nye forhandlinger, når KL ikke har noget nyt med sig.

Hvad er der fx i vejen med at få nedsat en lønkommission? Det virker på mig helt tosset, at "man" ikke vil analysere problemet til bunds, når det er så tydeligt, at der er et lønefterslæb.

Jeg tror, at vi generelt kanaliserer vores frustration hen mod de strejkende, fordi de er den mest synlige part i konflikten. Pædagoger, sygeplejesker og andre er meget synlige som gruppe og individer - man kan møde dem på gaden eller i deres funktion, når strejken engang er slut, og de er dermed lette at få i tale. Men hvor skal man gå hen, når man er frustreret over KL/regionerne/politikerne generelt? Så kan man jo sætte sit kryds ved nogle andre, næste gang der er valg... Ja, men hvad hjælper det? Lønefterslæbet er jo ikke opstået under den siddende regering. Det er opstået over tid, og skiftende regeringer har alle sammen et ansvar.

Jeg ønsker mig inderligt en arbejdsmarkedsmodel, hvor brugerne (forældre, børn, patienter, etc.) ikke bliver taget som gidsler i en konflikt. Jeg ved ikke, hvad alternativet er, men strejke og lockout - det holder bare ikke i et moderne samfund.

Anne

Unknown sagde ...

Hej,

Bliver nød til lige at kommentere noget af det skrevne.

Jeg er selv imod strejken, men som alm. pædagog, har jeg desværre ikke noget at skulle have sagt. Selvom jeg stemte ja til vores forlig, var der et flertal for et nej, så må jeg jo følge demokratiets regler.

Selvom om flere (uden at vide det), måske har ændret holdning, så har vi stadigvæk ikke noget at skulle have sagt. Der er ingenting der kommer til afstemning hos os i forhold til strejkens længde, det er helt op til fagforeningen, i hvert fald endnu, måske vi på et tispunkt skal stemme om det, hvilket jeg selv håber.

I forhold til ferie, så er det rigtig, at vi ikke må holde vores ferie når vi strejker, men igen, selvom om vi nærmer os ferien, har vi igen indflydelse på strejkens længde og jeg tror ikke at fagforeningerne stopper på grund af en ferie.

Flere skriver at strejken nok ville være slut hvis der havde været regnvejr eller ligende, men det tror jeg ikke på, af flere årsager. Vi er jo vant til regnvejr i vores arbejde og det skræmmer os ikke væk, måske der havde været færre udendørs aktiviteter end der har været. Og igen, så har en alm. pædagog ikke noget at skulle sige, om strejken skal stoppes, det er fagforeningen og det er næppe dem der står ude, hvis det regner :-)

I forhold til det, at nogle sidder og drikker under strejken, synes jeg heller ingensteder hører hjemme, men som indenfor alle andre erhverv, så findes der også brodne kar i vores! Jeg har personligt ikke set nogle inde i rådhusparken sidde og drikke, så det er et lille mindretal. Og ja nogle har madpakker med og prøver at gøre en træls situation holdbar, det ser jeg ikke noget galt i. Det er jo en måde folk holder gejsten oppe på. Der bliver lavet rigtig mange ting/aktiviteter rundt i de forskellige skoledistrekter. Nogle af disse aktiviteter er også at være synlige i gadebilledet og det er vi når vi samles et sted nogle gange og derinde er vi til mindst gene for andre.

Selvom om jeg er imod strejken deltager jeg på samme måde som mine kollegaer.

Vores formand vil faktisk gerne mødes med KL igen og forhandle, vi står ikke som sygeplejerskerne fast på nogen bestemt procent. Men os vil de ikke give mere og det er jo helt til grin at indvitere formanden til et møde, hvor der ikke er det mindste nye i. Som voes formand siger, hvis der bare havde været lidt at komme efter..

Fik bare lige brug for at sige dette.

Knus Kirsten