fredag den 19. september 2008

100% rent

Jeg er nu den lykkelige indehaver af 40 liter økologisk hjemmelavet æblesaft. Frosset ned i portioner til nydelse vinteren over. Selv presset det hele. Tog 1½ time at køre 80 kg. æbler igennem. Det smager HIMMELSK, og samvittigheden er bestemt på topniveau.

Også indehaver af et barn, der vågnede kl. 04:15 i nat og lige fandt vej til smørhullet i dobbeltsengen. Men han faldt først i søvn, 5 min. inden mor og fars vækkeur ringede, og vupti var han atter vågen (ja jeg sov jo heller ikke fra mere fra kl. 04:15. Ih jeg takker så udmygt fordi jeg fik den ære). Det resulterede i en dreng, der snorksov i bilen hjem fra æblepresning. Han har ikke åbnet et øjenlåg siden. Kl. var vel at mærke kun 15:30, og det er jo unægtelig et spøjst tidspunkt at sige godnat på! Men der er absolut ingen liv fra den lille drengeseng, så det bliver en rolig aften.

8 kommentarer:

Grønlandsposten sagde ...

Sikke et skønt forråd til vinteren!

Har forresten efterladt en hilsen til dig hos mig selv, kig forbi hvis du har lyst!

tankehal sagde ...

spændende hvornår han så står op, minder lige rigeligt om vores yngste kat...
ps..vi / jeg fik afslag på "vores" ellers så flotte ansøgning... det er jeg lidt vrissen over :-) men det hedder vel det er livet...

Sebastian sagde ...

@tanke: øv; men fat mod. Det skal nok komme ;-)

Majsen sagde ...

Grønland: Jeg tror desværre ikke det holder vinteren over. Overveje at købe flere æbler (rippede selv vores eneste træ) til flere liter. Der bor en æblemand lige i nærheden. Der er nemlig drukket 2 liter allerede i dag, og med den fart holder det jo ikke længe.

Tankehal: han sov i hele 16 timer. Og var træt hele dagen. Altså lige indtil han skulle i seng. Så var der ikke det, han ikke kunne finde ud af.

Ærgeligt med ansøgningen. Men brug mit ordsprog om du vil: jo flere gange du får et nej - jo tættere er du på et ja!.

Anonym sagde ...

Det lyder ikke dårligt. Hvor fanden presser du alle de æbler henne? Hjemme?

Jeg er bare imponeret :)

Majsen sagde ...

Frederikke: der ligger en økologisk planteskole/have tæt på hvor vi bor. De har hele arrangementet, hvor man kan leje sig ind på timebasis.

Æblerne kommer op i en stor maskine der hakker til plukfisk. Alt det mosagtige, kommer dernæst i nogle net og bliver lagt i pres. Herefter pibler den reneste saft ud og ned i en spand. Lige til at hælde på flasker eller hvad man nu har med. Det tager ikke lang til, at få ordnet sådan en portion.

Nu har jeg booket mig ind til næste uge ligeledes. Tager til æble plantagen tæt på, og køber mig til endnu en portion, da vi selv har brugt hele vores høst. Men det smager så fantastisk, og der er så megen afsæt i det. Den pressede mængde var tiltænkt vinteren over, men det kan jeg allerede nu se kommer til at knibe. Også fordi, der kommer et par børnefødselsdage med omkring 40 børn fordelt ud på et par dage. De skal have frisk saft istedet for sodavand/saftevand. Så er det ihvertfald ikke her, de er blevet dopet med forkerte ting.

Men kan varmt anbefale at prøve selv. Det er ikke svært og man har rigtig god samvittighed over at drikke noget, der er det reneste rene. Ingen tilsætnings stoffer.

Anonym sagde ...

Det tror jeg altså ikke, at vi har lige i nærheden.

tankehal sagde ...

super mum altså da... har ingen børn kun to katte og ja jeg er meget imponeret af du sådan lige leger en planteskole og presser 100 kg æbler... det lyder oven i også sjovt..
prøver at bruge dit råd...