fredag den 5. februar 2010

Når tiden bare flyver afsted

Sad i bilen på vej hjem fra bageren, og blev pludselig grebet af nostalgi. Omkring ting der engang var, og som ikke længere er her på samme måde. De forsvandt bare ligeså stille, uden jeg egentlig så det.

Køen på posthuset, hver gang det var det første i måneden
Telefonen med lang ledning, der bare altid blev viklet ind i sig selv
Europa kortet med Jugoslavien som det fedeste feriemål (har dog aldrig selv været der).
Bankbøger

.....og ja - listen er jo lang i forhold til, hvad der bare er sket de seneste 10-15 år. Sådan noget man vil fortælle ens børn om, og de vil syntes at man er tussegammel fordi, at man har oplevet noget så mærkeligt.

Når nu jeg var i nostalgiens bane, så kiggede jeg lige tilbage på et blogindlæg skrevet for 2 år siden. Og her sidder man så nu, med barn i vognen der snork bobler. Og den anden i børnehave med fuld fart på. Egentlig syntes jeg bare, at tiden i de her 2 år er fløjet afsted. Ligesom jeg ikke helt opdagede at køen på posthuset blev afløst af PBS aftaler og netbank betalinger, så er 2 år også bare PLOFFFFF - feset afsted.

Og min lille skønling i vognen er jo slet ikke så lille mere. Hun bliver snart 5 måneder gammel. Hun har knækket koden omkring at vende sig. Blæser bobler til den store guldmedalje. Pludrer og prøver stemmebåndet af. Spiser grød. Er mere vågen imellem turene i vognen (2-3 timer ad gangen nu i vågen tilstand). Og hun kræver mig mere og mere. Vi leger på gulvet, kigger i spejle, hun sidder oprejst på min arm, hun brokker sig højlydt hvis hun keder sig, eller er frustreret over ting hun gerne vil, men ikke kan. Men hun er og bliver en rigtig lille tusse pige. Men altså: jeg syntes jo lige har født hende. Føj hvor går det stærkt altså. Tilsvarende tidsperiode lagt oveni den vi lige har lagt bag os med Nanna, og så skal hun i vuggestue. Den samme som Frederik gik i. Skønt sted når man er en lille prut. Og helt fantastisk personale.

Og nej - jeg har ikke nået en brøkdel af alt det jeg regnede med i denne barsel (so far ihvertfald). Jeg skulle ihvertfald både trille vognen til og fra børnehave med Frederik ved min side. Altid have vasket tøjet i bund, så der kun lå en lille smule der bare ventede på, at noget i samme farve blev beskidt. Forberede aftensmad når Nanna sov, så vi rigtig havde tid til hinanden når farmand kom hjem fra arbejde, osv. osv. Goddaw mand økseskaft!!!!! Jeg prøver at holde det hele kørende på et anstændigt niveau. Det er sku sin sag, at nå at handle, vaske tøj, rende med sut og vugge vogenen ca. 10 gange på en lur, rydde op, trøste grædende baby i 4 måneder, fordybe sig bare en smule med sine børn, rende til alle mulige aftaler med børnene og bare lige engang imellem have tid til voksen ting. Jeg er blevet rigtig god til, at segne med Nanna kl. 20 om aftenen. Så ham min kære husbond er simpelthen verdens mest tålmodige. Han siger, at det jo bare er sådan det er, og en periode vi bare skal igennem. Og ja - det er jo sådan det er.

Men når tiden bare sådan fiser afsted, når jeg så slet ikke at opleve at walkman'en bliver afløst af noget mere moderne???? :-)

4 kommentarer:

Susanne sagde ...

Hvor er det skønt skrevet. Jeg har fortalt mine unger om den gang der var 1 fjernsyn i huset. Hvor man skulle lette røven for at regulere på lyden - og nej - vi skiftede ikke bare kanal, for der var kun en. Spillede du så computer mor? Nej for pokker. De var dårlig opfundet.... Har jeg mon levet i stenalderen :-)

Du må nå det, dagen tillader og så lade resten være med god samvittighed. Sådan er det bare..

FruE sagde ...

Eller når man skulle være sammen med veninder, så måtte man køre derover for at høre om hun kunne være sammen - ingen sms'er der.

Tiden flyver, den første måned af dette nye år er allerede væk. Jeg prøver på, ikke at glæde mig til noget der ligger for langt fremme, i håb om at være mere i nuet.

Godt at høre, at det går fint hos dig - trods vasketøj osv. :o)

Knus

Susanne sagde ...

Og undskyld - så er jeg her lige igen. Jeg skulle cykle hjem senest når gadelygterne tændte......

Lotte sagde ...

Åh ja - og hvad med bibliotekskort (og dem i bøgerne, som blev stemplet med dato), disketter til computeren, båndoptagere og crepejern?

Vildt at Nanna allerede er 5 mdr - jeg synes også lige, hun er kommet til verden...