tirsdag den 23. februar 2010

Hvad jeg ikke orker

På torsdag skal jeg til begravelse. Med en lille hvid kiste. Deri ligger lille skønling på 4½ måneder. Åh hvor jeg næsten ikke orker det. Eller dvs. det passer ikke. Selvfølgelig orker jeg, at være der og selvfølgelig orker jeg at være der alt hvad jeg overhovedet kan for de stakkels forældre. Men det er min hjerne der ikke orker det. Den kan slet ikke rumme, at hun ikke skal være her mere og den orker ikke at rumme, at endnu et lille spædbarn er føjet til den grusomme liste over børn der forlader denne jord. Jeg vil een gang for alle godt lige pointere, at det burde forbydes ved lov, at man putter sit eget barn i graven.

Een ting er, at hun ikke er her mere. Det er frygtelig i sig selv. Men det er også frygtelig, at man ved hvad der nu venter forældrene. Tomhed, afmagt, hvorfor spørgsmålene og den lange seje kamp med, at få det hele bearbejdet. Jeg har selv svært nok ved det.

For 6 år siden stod jeg også og tog afsked med en lille pige og så de ramte forældre. Jeg anede simpelthen ikke hvilket ben jeg skulle stå på. Da vi sad til kaffe bagefter, frygtede hele bordet at forældrene ville komme over og snakke. For hvad filan skulle vi sige til dem? Man stiller jo ikke: "nå men hvad så - hvordan går det?" spørgsmålet. Og turde man overhovedet at spørge til deres datter og deres sorg? Hele bordet næsten rystede, da faderen kom over og satte sig. Og vi var lamslået over, at han sad og smilede og tog om os alle. Stillede os spørgsmål som: "er det svært for jer sådan en dag"? Jeg fik mig endelig taget sammen og fik sagt, at jeg anede simpelthen ikke hvad jeg skulle gøre af mig selv overfor dem. At jeg var bange for, at gøre dem kede af det. Først der indså jeg, at det var jo ikke det jeg sagde eller gjorde, der kunne gøre dem kede af det. For de var kede af det. Men hvis ikke jeg sagde noget, så ville de først blive kede af det. Jeg skulle endelig bare stille alle spørgsmål i hele verden, for de ville rigtig gerne snakke om det. Jeg ved, at jeg famlede mig frem overfor dem og har klodset rundt i det. Men gjorde det så godt jeg kunne.

Da Jacob døde, stod moderen til den lille pige ved min side næsten fra første minut. Hun var fantastisk. Og pludselig forstod jeg det hele. Og SÅ fik jeg lært det. At det hjælper at tale om det. Næsten tale det ihjel.

Nu er jeg så pludselig den, der står ved min venindes side og ikke er bange for at tale og stille spørgsmål til dem. For jeg ved præcis hvordan det er. Og det hjælper for dem. At jeg ikke pakker ind i vat, og ikke er bange for at se dem græde. At jeg ikke tager på mine skuldre, at jeg skal trøste dem for det kan jeg nemlig slet ikke. Men for 6 år siden turde jeg vitterlig næsten ikke nævne den lille piges navn. For hvad nu hvis de begyndte at græde? Jeg ville jo aldrig kunne trøste dem igen.

Mia's forældre skal nu møllen igennem med omgivelser der ikke ved hvad de skal gøre af sig selv. De har allerede oplevet det ifbm. hospitals opholdet. Præsten sagde til dem, at de ikke måtte blive overraskede hvis folk gik over på den anden side af gaden når de kom forbi, eller passerede dem med et "guuud - jeg havde slet ikke set at det var jer". Og man tænker jo, hvorfor er det lige sådan det er? Som om det hjælper nogen at tie det hele? Jeg har rekvireret foldere fra Landsforeningen til støtte ved spædbarnsdød, omkring gode råd til pårørende. Bare i håb om, at det kan få omgivelserne til at åbne op. For min hjerne orker nemlig heller ikke rigtig at rumme, at vi mennesker er så pokkers dumme til at rumme andres sorg. Og ikke mindst spørge ind til den. Når vi stiller spørgsmålet i al almindelighed "hvordan går det", så får vi jo et chock hvis svaret ikke er "det går fint - hvad med dig?". Kommunikation burde altså være et fag på skoleskemaet.

9 kommentarer:

Frederikke sagde ...

Hvor er det forfærdeligt for dem. Min dybeste medfølelse.

Lotte sagde ...

Hvor er det rædselsfuldt! Både for din veninde og hendes mand - og for dig, der får rippet op i det gamle sår.
Jeg kan ikke lade være med tænke, at du netop er i din venindes liv og omvendt for at I to kan bruge hinanden i disse svære situationer - hvor forståelse for hinanden og evne til at lægge øre til er så essentielle egenskaber.
At du selv har mistet Jacob giver dig en enestående empati og evne til at være der nu - en empati du selvfølgelig helst var foruden, hvis det kunne bringe Jacob tilbage - for jeg tror på, at mennesker der ikke selv har oplevet tab og sorg ikke kan lytte og støtte på samme måde, som mennesker, der selv har oplevet smerten. Og set lyset for enden af tunnelen.

Da jeg selv skrabede bunden for en årrække siden, var noget af det, der hjalp mig allermest, at jeg havde to mennesker i mit liv, som jeg havde set komme igennem noget tilsvarende. Ikke helskindet, for arrene vil jo altid være der, men de klarede det og kom igennem - og det var deres historier, som hjalp mig til at tro på, at jeg også selv kunne komme videre.

Så selvom det er forfærdeligt lige nu, så vær tryg ved, at du gør en kæmpe forskel for din veninde.

STORT kram

Grønlandsposten sagde ...

Lotte siger det allerede så klogt, og jeg kan kun tilslutte mig.

Tænker på jer og glæder mig på din venindes vegne over at hun har dig.

Majsen sagde ...

Lotten: Som Grønland rigtig nok siger, så siger dine ord det hele. For det er netop essentielt, at man kan være der og også være der på en lidt anden måde, nu hvor man selv har været der (hvor ingen i hele verden burde være).

Jeg fik faktisk ikke skrevet hele sandheden i mit indlæg, for jeg havde faktisk hele 3 mennesker omkring mig, der havde mistet et barn. Og hvor heldig har man lige lov at være, midt i uheldet. At man kan så at sige, lukrere på andres ulykke. Det er ikke ment, som det lige står skrevet. Men det er vigtigt at have lyttende ører der kan nikke genkendende til det man er så unormal med. Man føler sig nemlig normal med det, når man er sammen med andre unormale mennesker. For det er jo ikke normalen, at have sådan en baggage.

Grønlands mor: Jeg er faktisk også rigtig heldig at have hende :-) Men klart, at det knytter nogle andre bånd, som nok ikke bare lige klippes over. Og det skal de sørme heller ikke.

Camilla sagde ...

Hej søde - sender mine tanker til sørgende forældre - og den lille skønling...:-((
Har efter beskeden her,- og andre historier af samme kaliber i disse dage, skrevet et indlæg om netop omverdenens tavshed på min blog idag...

Mange knus fra Camilla

Susanne sagde ...

Det er ikke helt løgn, at man bedst ved, hvor skoen trykker, hvis man selv har haft den på.

Jeg er sikker på, at du gør en forskel, ligesom den lille piges mor gjorde, da I stod der.

Det er så lidt, der i virkeligheden gør den helt store forskel.

Maomis sagde ...

Midt i alt det forfærdelige er din veninde godt nok heldig at have en som dig ved sin side, ligesom du var heldig at have en ved din side da det hele ramlede for dig. Mange tanker til dig og Mias familie.

Heidi sagde ...

Det gør mig simpelthen bare så ondt at læse om. En varm tanke til Mia og hendes forældre her fra.
Heidi

Majsen sagde ...

Jeg skal hilse jer fra Mia's mor og sige, at jeres tanker og ord varmer hende i en kold tid.

Det blev en rigtig fin dag for Mia i torsdags. Men svær. Som sådan nogle dage er. Men jeg kan sagtens se det smukke i dagen, til trods for de tunge sorte skyer.

Og det var rart at se og høre, at pårørende tog det positivt til sig, at jeg havde folderne med til kaffen bagefter. Det blev meget meget positivt modtaget. Så hvis nogle af jer nogensinde kommer i den situation, så rekvirer endelig materiale til at tage med. For man er så bange som pårørende for, at gøre noget forkert. Og af misforstået hensyntagen, så lader nogle helt være at gøre en hel masse. Jeg er sikker på, at Mia's forældres omgangskreds, føler sig lidt mere fortrolige nu. Der er ihvertfald lagt op til, at de gerne må spørge, sige og gøre. Dejligt.

Men jeg savner skisme det bette myr. Hun har virkelig været en stor del af mit liv siden hun kom til verden for 5 måneder siden i dag. Men kun fik 21 uger at leve i.