søndag den 7. december 2008

Tromme solo

December er jo for længst skudt igang. I år er ingen undtagelse for masser af aktivitet.

Nisserne piler rundt herhjemme og pusler om natten. Der er en gave til sønnen hver morgen fra nisserne. De farver mælken blå, putter grødris i vores sko, bytter om på alting herhjemme og placerer sågar extra gaver til når man kommer hjem fra job og børnehave.

Det er super sjovt, men hoooooolllld da op hvor er jeg en lystløgner overfor mit barn. Og jeg kan lide at være en lystløgner. Jeg er også ret sikker på, at jeg er kureret inden nytåret bimler og bamler (og så er min ration for i år ligesom også opbrugt).

I går var der juletræs fest på honeys arbejdsplads. Det er jo fantastisk når julemanden ligegodt har fået fortalt af vores nisser, at de har hørt en lille dreng fable om, at han bare ønsker sig et trommesæt helt vild meget. Der blev tændt ekstra lys i hans små øjne, da papiret blev taget af gaven (notér venligst - ikke flået - for det kender han slet ikke til) og man ser et trommesæt afbilledet på kassen. Faktisk var den store slikpose helt og aldeles uinteressant for ham og den står højt placeret i skabet. Jeg tror slet ikke han kommer i tanke om den førend langt ind i 2009.

Her er blevet spillet vild rock musik i går aftes og i dag. Det lyder fantastisk...........!!! "Et barn er født i Beeeeettttllehem" er faktisk ret god i en trommesolo, fremført af 4 årig drengebarn med hang til musik og let heavy udgave.

Juleklip og super hygge hos moster i dag, og 2 drenge i skøn leg hvoraf den ene min egen og den anden var Anne's skønne knægt. Jow - julen er skudt godt igang hos os.

Moderen kan godt undre sig over, at jeg måtte konstarere at der var omkring 100 børn til juletræs fest i går og kun 2 af dem (som stavet T - O = TO) går pænt op og siger tak for gaven til den gavmilde julemand. Den ene er min. Jeg tænker lidt:
  1. Enten er de bange for julemanden og tør ikke rigtig (jeg så nu bare ikke ret mange generte børn) gå tilbage og sige tak.
  2. De tager gaver som den største selvfølgelighed (faktisk at tolke efter deres "jeg-river-gaven-ud-af-hånden-på-dig-julemand-og-virker-ikke-særlig-taknemmelig" måde at agere på). For faen - der hører vel ligesom til konceptet omkring en juletræsfest.
  3. De har fået for meget sukker i løbet af dagen og er så dopede at de slet ikke rigtig er i stand til at opfatte hvad der sker.
  4. De er ikke opdraget til hverken at sige tak for en gave, tak for mad el. lign.

Må mit budskab i denne søde juletid lige være:

Vi har så travlt med at få købt gaver, rende til arrangementer og piske rundt efter kalendergaver til vores børn, æde os ned i juleskum, cognac bønner og glinsende rødkål med efterfølgende dårlig samvittighed (nogle får det på rigtig mange områder). Nogle gange kan simpel juleklip og nærhed, samt hvinen over at nissen har drillet så meget og farvet mælken blå (modsat den grønne sidste år - he he - den virker hver gang) være nogle af de største højdepunker i sådan en december måned.

Keep it simple. Fyr nogle gode julehistorier af. Mange er tvunget til, at holde simple jule fordi de ikke har anden mulighed. Os der har andre muligheder skal lære, at det simple og nære faktisk kan være det allerbedste.

Merry X-Mas derude.

4 kommentarer:

Grønlandsposten sagde ...

Åh, jeg kan se ham sidde der og tromme løs med julelys i øjnene :-D

Men du har ret mht. gaveræs og stress. Har godt nok altid selv fået mange gaver, men også rigtig mange i størrelsesordnen et viskelæder, et ark med klistermærker, en blyant osv. Og glæden var ikke mindre af den grund. Det handler nemlig om nærvær og kærlighed, det er den største gave, et barn kan få.

Heidi sagde ...

Øj, hvor er I gode til det juleri! Hvordan farver nisserne mælken blå??? - eller grøn? Og kan det så drikkes? Det gad jeg godt vide...

Majsen sagde ...

Grønlandsposten: Det behøves nemlig ikke være det store som du skriver. Det er jo egentlig bare udenoms snak, hvis du vil høre min mening.

Frandsen: Jeg tror at nisserne bruger frugtfarve til det. Men det er bare et gæt :-) Måske kan det drikkes, men vi har ikke gjort forsøget. Men det er vild sjovt.

Anne O'Manne sagde ...

Tusind tak for sidst.

Hvor er han dog bare dejlig, ham din lille søde, kloge, sjove trommetosse.