tirsdag den 31. marts 2009

Det er ikke cool at mobbe

Jeg kan godt se, at min lille dreng på mange områder er helt på samme måde som jeg selv var som barn. Eksempelvis er han ikke den der mobber og hvis han hører/ser nogle der bliver mobbet, så taler han deres sag og får talt mobberne lidt ned.

Og jeg tillader mig, at kalde det for mobberne, når nogle går specifikt efter et offer. Men det offer var faktisk blevet min egen lille guldklump. Et par af drengene i børnehaven fra hans egen aldersgruppe, var begyndt at diktere hvad han måtte og ikke måtte. Hvad han måtte sige, gøre, spise i madpakken osv. Jeg bliver ærgelig når jeg hører sådan noget. Han blev også lidt ked af det, og det var faktisk mens det stod på, at han fandt på den med at have krampe i negelene - for at undgå at komme i børnehave.

Av - det gør ondt. Heldigvis var pædagoerne hurtige til at opfatte, at tingene gik den forkerte vej. De tvang dem til, at have oplevelser sammen to og to. Lige pludselig kunne de godt lege og faktisk temmelig godt endda.

Så da min dreng kom hjem og sagde, at han gerne ville holde biograf aften for alle drengene i aldersgruppen 4-5 år, var jeg så lykkelig, at jeg næsten kunne græde. Det er med at få de små samlet, istedet for at de splittes. Jeg var klar på hans idé. Så nu er det arrangeret, at der kommer 8 drenge på fredag. Først får de burgere til at lægge en bund med, og så omrokerer vi stuen og laver den til biograf med lærred, projektor, popcorn i bægre, sofaer på rækker og Madagascar 2 - stue premiere. De glæder sig alle helt vild, og nu oplever min lille dreng dette scenarie:

Han er blevet "klassens" helt, som alle vil lege med og gerne lige gøre noget for. Fordi, at han holder biograf aften.

Men for ham er det uvant. Han vil helst bare gerne være den han altid har været, og at de vil lege med ham for den han er, og ikke fordi at han holder en biograf aften. Det er sundt at han har den indstilling syntes jeg. Men hvor er det usundt, at de så tidlig bedømmer hinanden på helt andre parametre og sorterer hvem der er ok og hvem der ikke er. Jeg har en naiv tro på, at vi forældre ved fælles hjælp kan bremse og helt stoppe den udvikling. Jeg HADER når nogle bliver mobbet.

Suk.

P.S - moderen glæder sig også som lille barn til, at holde mini drenge fest på fredag.

3 kommentarer:

Grønlandsposten sagde ...

Din søn har en sund indstilling. Håber han kan holde fast i den og måske endda påvirke andre i samme retning.

anjoe sagde ...

Jeg tilslutter mig Grønlandspostens ord, absolut, men det glæder mig også, at pædagogerne er obs på, hvad der sker omkring dem, og vælger at rette det diskret. Vi har nok gange hørt den der med "næh, nej, vi har ingen problemer her"...

Og et biograftræf i Jeres hjem, ja det bliver næppe kedeligt :-D

Perle sagde ...

Jeg kan nu godt forstå, at han er populær fordi han holder bio-aften. Det er jo altid sejt, når der sker noget sjovt og anderledes.

Det jeg samtidig tænker når jeg læser om en bio-aften for 4-5 årige er, at jeg efterhånden synes, at der skal mere og mere til for at imponere poderne. Tidligere og tidliger skal der ske noget sjovt og anderledes.

Sådan noget som en simpelt børnefødselsdag kan for mange gå helt over gevind (efter min mening). Især hvis det handler om, at overgå den forrige fest.

Så selv om jeg synes det er en skøn ide, så synes jeg også, at der kan være en anden vinkel.

I bedste mening (mangler en passende smiley her).