torsdag den 7. maj 2009

Er det for langt ude?

Drengen kom hjem fra børnehave i går og fortalte, at 2 af de andre drenge derfra var "stukket af" fra børnehaven og gik rundt ude på vejene omkring. Godt nok i vejkanten så der ikke skete noget med dem.

Arh - jeg forsøgte at holde på mig selv og bevare roen. Heldigvis skete der ikke noget med de 2 små drenge og de blev fragtet tilbage til børnehaven af en dame der havde set dem gå helt alene.

Men for §½>£$€\ og dælen dytme da også! Historien er også den, at jeg 3 gange har påtalt overfor personalet at børnene selv kan åbne lågen og komme ud. Dvs. ud til veje hvor der kører store landbrugs maskiner og en anden stor vej hvor farten sjældent ligger under 90 km/t. Jeg har een gang selv indfanget 6 drenge der var rendt ud som følge af, at de selv havde åbnet lågen. Sikkerheds anordningen er bare ikke god nok.

Jeg kan virkelig komme i det røde felt, når jeg bliver mødt af en tilbagelænet holdning: "Arh men de VED godt, at de ikke må gå ud, og i øvrigt kan vi ikke sikre lågen bedre". Vel kan man så sikre den (jeg har prøvet at hente et barn i en børnehave, hvor vi skulle åbne lågen ved at indtaste en kode). I øvrigt ved mit barn da også godt, at han ikke kan leve på slik og kager. Men stod der konstant et fad foran på bordet, ville det prompte blive spist fremfor det sunde.

I dag siger jeg til dem, at jeg gerne vil vide hvad de nu vil gøre ved problemet? Samme holding som tidligere: vi kan jo ikke gøre så meget! Da jeg spurgte om der ligefrem skulle kvæstede eller værre til førend der sker noget, blev jeg betegnet som hysterisk og næsten klar til indlæggelse på anstalt.

Hvordan kan det være, at man ikke må klage over en vare man har købt og betalt for - og som ikke virker efter hensigten? Hvorfor bliver man så lille i det spil? Jeg fik også sagt, at fordi de råbte højest i en debat fik de altså ikke ret. Når jeg så samtidig hører, at børnene kan komme ud hvis de vil ud ved, at forcere hegn eller grave sig under hegn så måtte jeg lige ytre mig. Når små børn i alderen 3-5 år kan grave et hul stort nok til, at komme under et hegn er det ikke gjort på 10 minutter. Det kræver tid. Og i den tid er der tilsyneladende ikke ordentlig opsyn. Jeg ved godt, at pædagogerne ikke kan være alle steder, men arbejdsro til så stort et projekt er ikke i orden.

Nuvel - de indvilligede i, at undersøge muligheden for en bedre sikkerheds anordning på lågen. Jeg er spændt på tilbagemeldingen. For jeg har nemlig selv tjekket muligheder på leverandørens hjemmeside. Og de tilbyder løsninger der langt overstiger mine forventninger.

I mellemtiden har min kære husbond konfronteret kommunen pga. vores konstante renden panden mod en mur. Vi har heldigvis andre forældres opbakning. Men var vi som de fleste: lidt konfliktsky, så fik tingene jo lov at fortsætte. Kommunen blev noget rystet og der afventes deres udmelding.

Pædagogerne syntes overvejende vi overreagerer. Gør vi det????

8 kommentarer:

tankehal sagde ...

Nej det gør i da ikke, det lyder da selvfølgelig MEGET mærkeligt at de ikke har gjort noget eller været igang med at gøre noget... men det er for farligt det der kan ske så det er okey i har gjort noget..

Lotte sagde ...

Vel gør I ej!!!
Jeg ville også blive stiktosset over sådan en attitude!!!

Håber, der kommer en løsning på problemet, inden nogen kommer til skade.

Godt der er mennesker som jer :-)

Nadja Kaagh sagde ...

Sjovt - Det samme har vi oplevet i Sebastian tidligere børnehave, flere gange endda!!

Den værste var vel nok da jeg fandt en papirflyver i vores postkassen, spørger Sebastian hvor den kommer fra, og han fortæller at det var hans kammarat der var stukket af fra børnehaven, havde lagt den i vores postkasse og var løbet tilbage. Først da han ikke kunne komme ind i børnehaven igen blev det opdaget, og drengen fik en ordenlig opsang.

Nu over 2 år efter er der stadig ikke gjort noget ved problemet - Og det er en af rigtig mange grunde til at vores den mindste er kommet i privat pleje i stedet!!

Grønlandsposten sagde ...

Nej da, selvfølgelig gør I ikke det! Det manglede da faktisk bare. Jeg bliver helt forarget over sådan en holdning fra pædagogernes side.

Susanne sagde ...

Nej i gør da ikke. Det er da fuldstændig uhørt. I vores børnehave (som vi jo er vokset fra for snart 5 år siden) sad der håndtag så højt, at ungerne ikke havde en jordisk chance for at nå dem.

Når børnehaven reagerer på jeres henvendelse med arrogance er det bare videre til kommunen. Hvis man er agressiv nok, kunne en lille klumme i den lokale avis måske også gøre underværker...

Vi skal passe på vores guld. Længere er den ikke.

Heidi sagde ...

Det lyder ikke som om I overreagerer i første omgang/principielt/grundlæggende, eller hvad man nu skal kalde det. Men det lyder som om, at I bliver tvunget til at reagere voldsomt før der sker noget, og det er da slet, slet ikke i orden.
Puh, håber snarest der kommer det lås og slå på døren der skal være. Det kan da ikke være så vanskeligt, børnehave...

Majsen sagde ...

Kære alle

Tak for jeres input. Det er faktisk rart at vide, at man ikke er helt afsporet. Det har jeg så også fået bekræftet via andres forældre opbakning.

Men man bliver lidt spids i ansigtet, når man kommer i børnehave i går eftermiddags, og der hænger et opslag fra børnehaven der starter med: en ængstelig forældre har forlangt, at vi tager hånd om den i øvrigt godkendte låsemekanisme på lågen. Bla bla bla.........

Jeg er sku ikke sådan en omvandrende ængstelig - jeg er tværtimod en debatterende og krævende. Kræver blot min ret. Eller vores børns ret!!!

Nå men lad den nu ligge for nu. Den bliver taget op igen mandag fra mange af de andre forældres side. De vil skrive deres sympati på den seddel der blev hængt op igår - den hvor jeg er "den ængstelige". Sejt.

Bambi72 sagde ...

Selvom at du har takket for kommentarer... Vil jeg alligevel skrive :
NEJ NEJ NEJ
Der er bestemt IKKE tale om en overreaktion..... Men om omsorgsfulde forældre...