torsdag den 8. oktober 2009

3 uger med Nanna







Nej hvor jeg altså syntes, at tiden bare drøner afsted! Nanna er nu hastigt på vej til, at blive 4 uger gammel. Ikke meget i det store hele, men meget når man er en lille prut.

Vi kom hjem for 2 uger og en slat siden. Det var bare SÅ skønt, og dejligt at vi alle var samlet igen. Mor, far og de 2 børn. Far var jo også ny opereret og det kunne man jo næsten også kalde mig, efter kejsersnittet. Men igang det er man jo fra det øjeblik man træder ind, når der er en storebror på knap 5 år og en lillesøster der også skal have hendes del. De første par dage hjemme var rigtig hyggelige.

..........men SÅ: ja så begyndte hele undergrunden at skælve. Frederik fik den vildeste reaktion på, at jeg havde været væk så længe (4 uger), at hans far også havde været halv (pga. discus prolapsen der satte ham lidt ud af spil, samtidig med at de var alene hjemme), at han dels var det ene sted og dels det andet sted. Og at han så også lige var blevet storebror. Han hoppede i møbler, nægtede at høre efter, bed, slog og skreg efter os. Og sådan er han bare slet ikke. Uha hvor gjorde det ondt helt ind. Gjorde ondt, at se min lille dreng have det så svært. Og vi ville virkelig forsøge at gøre det så humant for ham som muligt, men samtidig fortælle ham, at han ikke måtte dit og dat som han havde gang i. Følte virkelig, at vi kun irettesatte ham. For det var det jeg hørte os selv sige. Dog var ros til ham og erkendelse af ham som menneske dog meget større end irettesættelsen. Men den sidste var der. Det tog ski pippet fra mig, og jeg brugte en hel dag på at sidde og hyle over, at tingene havde været så hårde for min dejlige lille dreng. Faktisk tog det pippet så meget fra mig, at min mælk til Nanna forsvandt. Som i tørlagt!

Så var gode råd ved at være dyre, og vi måtte hive "time-out" kortet frem. Starte forfra. Søvn. Malkemaskine til at stimulere mælken med. Amme eller malke ud hver 2. time. Ikke lade sig stresse. Endnu mere søvn. Og det hjalp. Efter 2 dage kunne jeg igen servicere Nanna og pille hende af erstatningen.

Nu har alting fundet sit naturlige leje herhjemme. Vi er glade. Frederik har fundet hans gamle jeg. Vi har holdt diskotek på hans værelse, danset tosse danse, bagt tossekager, leget meget med ham. Ja næsten som det var "i gamle dage". Hans lillesøster er blevet vist frem i børnehaven og på musik skolen. Det var noget der behagede ham. Han var stolt som en indianer høvding.

Nanna er den mest fantastiske lille pige altså. Så nem så man næsten ikke forstår det. Hun sover godt, spiser godt, finder sig i larm og støj (ville også være skidt hvis ikke hun gjorde, for der er en storebror med lyd på), ligger og kigger stille når hun er vågen og virker meget intens. Hun er godt nok min lille skat altså. Jeg føler mig så heldig at hun er min.

Og nu må jeg hellere få vist blog verdenen, at hende her var værd at kæmpe for. Det tog 4 mislykkede graviditeter at få hende, og en Jacob der veg pladsen til fordel for hans søster. Det har han fået en stor "jeg-er-blevet-storebror" buket for. Samt 1000 vis af tanker og himmel kys.

Men her er min dejlige Nanna og hendes bror.

13 kommentarer:

Puk sagde ...

Åhhh hvor er det godt at læse nyt fra dig.
Har simpelthen været ved at skrive så mange gange, for jeg var helt nervøs for, at noget var gået galt, når nu du var så tavs.
Men når jeg læser din beretning, så forstår jeg så ganske udmærket, at vi læsere er blevet nedprioriteret. Huhej da, I har haft jeres at se til. Godt at høre, at I er ved at have hovederne oven vande igen.

Endnu en gang tillykke med hende til dig og resten af familien.

Maomis sagde ...

Århh snøft til det hele. Jeg så rørt. Tillykke med Nanna! Hende kan du også godt være indianerstolt af.

anjoe sagde ...

Det er noget af en paryk, Nanna har, men det havde du jo også nævnt!
Frederiks reaktioner er vel egentligt et sundhedstegn, for han har været bange for, at der skulle ske hans far og mor noget. Pludselig var der alt for meget, som brød hverdagen! Det var lettelsen, som fik ham til at reagere, da hele familien var samlet igen. En tilsvarende reaktion kender de fleste af os vist, for samme gør voksne!!
De bedste ønsker for fremtiden til dig og din familie.

Majsen sagde ...

Puk: Ja det var tavshed der ville noget her :-) Tak for lykønskningen.

Maomis: Jeg ER også stolt af hende altså. Min fantastiske lille pige.

Anjoe: Hans reaktion er som du skriver meget sund. Og forventelig. Og jeg reagerede jo også på forandringen. Så selvfølgelig er han ikke anderledes og det havde jeg heller ikke forventet. Men at se ham sådan tog alligevel pippet fra mig. Fordi det var så langt fra hvordan han ellers er. Min tapre lille soldat.

FruE sagde ...

Åhh smelt Majsen, hvor er hun dog bare bedårende. Skønne kinder, masser af hår og bare dejlig.

Og hvor ser du selv skøn ud.

Godt at høre, at Frederik har fundet ind i den nye rytme.

Kram

Heidi sagde ...

Jubii, så var der billeder! Årh, hun er så sød! Dejlige børn du har.

Susanne sagde ...

Dejligt at høre fra dig her.

Skønne unger.....
Der er ikke noget at sige til, at Frederik har haft brug for at krudte lidt af. Det må jo være ren forløsning for ham, at I alle nu er samlet.

Tillykke med det hele

Unknown sagde ...

Kom lige tilfældigt forbi... Hvor er det bare et par skønne børn;o)

Trine sagde ...

Sikke nogen lækre og søde unger du har dig :-)

Er jo helt misundelig...

Og godt at høre at I er ved at komme oven på igen...

Grønlandsposten sagde ...

Der er sket så mange ting på en gang for storebror, ikke noget at sige til, at han reagerer. Men godt at han er faldet til ro igen. Og sikke nogle skønne billeder af de to :-)

Margrethe sagde ...

Hvor var det godt at læse, og se billeder, at alt går godt.
Storebrors reaktion var god nok, omend noget hård for dig :), godt han er tilbage til sit gamle jeg.
Skønne billeder og stort stort tillykke :-)

Line sagde ...

Suk, hun er smuk!

Line sagde ...

PS. Jøsses du er sej at du tog ammekampen op!
Og JØSSES hvor er det dejligt at storebror har fået ro på igen.
- og hvor er han heldig i kunne rumme ham! -