søndag den 18. maj 2008

Jacobs dag

I dag er det Jacob's 4 måneders dag. Nogle dage laaaaaaaanng tid siden og andre bare så tæt på. Sådan har det været i dag. Tæt på.

Vi er blevet tænkt på, på en helt speciel måde (af et helt specielt menneske) i dag og det bragte en tåre med sig. Det betød virkelig meget.

Der bliver tændt 4 lys i aften. Et for os hver. Håber han ser det den lille. Der brænder også lys hos ham på værelset og om lidt tager hans far op for, at tænde endnu et så det brænder når natten falder på.

Storebror bryder sig ikke om, at komme op til lillebror i øjeblikket. Vi tvinger ham ikke, men efterkommer hans ønsker (måske endda behov for ro omkring det), så han har ikke været med i dag. Ville ellers godt have været afsted allesammen på een gang. Det skal nu nok komme igen.

8 kommentarer:

Susanne sagde ...

4 måneder er en evighed - men 4 måneder er også bare et øjeblik.

Dit indlæg sender tankerne tilbage. Til dage som jeg aldrig vil glemme, men som nu ligger på et rigtig godt sted i mine erindringer og min livshistorie. Dage som jeg på sigt lærte en masse af, og som var med til at forme mig til den personligehed, jeg er i dag.

Jeg ved at det måske lyder lidt hult lige nu, men jeg er sikker på, at jeres Jacob også vil lære dig noget på sigt.

Maomis sagde ...

Tit tænker jeg på hvordan sådan en størrelse som storebror mon tænker omkring det have mistet sin lillebror. Jeg forestiller mig at det påvirker børn i langt højere grad end man umiddelbart skulle tro. Jeg kender en familie, hvor storebror og tvillingesøster mistede deres bror. Det har været en hård kamp, men forældrene har være fantastiske i deres støtte til deres børn. Det må være en stor udfordring som forældre at takle børn i sorg.

Jeg har ingen erfaring i den retning, så jeg ved ikke hvordan det er, men det er et emne der interessere mig og har tit kigget efter børnebøger der beskæftiger sig med emnet. Jacobs storebror er måske stadig lidt for lille til den højtlæsningsbog der hedder 'Den usædvanlige lillesøster' skrevet af Peter Solberg Dirksen, men måske ville det være en han kunne have glæde af senere? Der findes også billedbogen 'Hvor går man hen, når man går bort' skrevet af Aage Brandt eller 'Børnenes bedemand' af Oscar K.

Tillykke med fire-månedersdagen. Månedsdagene betyder stadig noget særligt for mig, men ikke helt på samme måde som det første år.

Mange tanker og kærlige hilsner

Majsen sagde ...

Susanne: Jeg syntes allerede Jacob har lært mig meget. Formet os har han også (eller rettere situationen har). Men jeg syntes det bliver sværer at håndtere på nogle områder. For mig er han jo nær, men for andre kan jeg godt mærke at det ikke er så tæt på længere. Spørgsmålene omkring ham bliver færre. Det gør ondt. Vanvittig ondt.

Maomis: Jeg syntes storebror har været en knag på mange områder. Han taler næsten dagligt om Jacob på en rigtig sød måde. Jeg føler at vi har informeret ham så godt som vi kan på det alderstrin.

Omkring 4 års alderen begynder børn at gå op i det med døden. Her kom det lidt før, så meget er jo også nysgerrighed omkring selve emnet. Men det gør ham ked af det, at han er storebror men ikke kan udnytte titlen som han gerne vil. Han vil så gerne give lillebror en sut, en bamse eller en bil. Vi kan stille/lægge meget på graven, men han bliver så skuffet når det står der gangen efter igen.

Så er lillebror jo ligepludselig ikke så nær som han måske forestiller sig i hans univers. Vi tager det i hans tempo og taler med ham når han har brug for det. I går var det mig der var RIGTIG ked af det, og ham der forsøgte at trøste mig. Det var rørende. Når en lille dreng siger: "det er okay mor at du savner Jacob - græd du bare" så bliver man endnu mere rørt til tårer. Åh altså......

Maomis sagde ...

Jeg synes I takler det hamrende flot – også storebror! Det kom vist ikke helt til udtryk i min første kommentar, men det synes jeg altså!

Bambi72 sagde ...

Sender en masse tanker jeres vej...
Hvor er det godt at storebror, kan sige fra....
Se det er sgu da stort, af sådanne en lille fyr....
Krammer

Majsen sagde ...

Sofie: Tak skal du have. Søde Sofie.

Bambi: Ja han er god til det med ord den bette.

Anonym sagde ...

Ser først denne i dag, men ikke desto mindre føler jeg med dig, når du skriver om Jacob.

Og storebror lyder ganske dejlig. Uden tvivl pga. jeres måde at håndtere det på.

Tanker fra mig.

Majsen sagde ...

Tak Perle. Gode tanker.